Jdi na obsah Jdi na menu
 


Východočeský klub celních veteránů na Setkání parních vlaků 2024 v Dolní Lipce

15. 9. 2024

 

 

V areálu železniční stanice a budoucího muzea v Dolní Lipce se po loňském úspěšném setkání opět sjely vlaky tažené parními lokomotivami. Akci se nenechali ujít příznivci železnice. Už od ranních hodin byl ruch ve stanici úplně jiný než za běžného provozu. Postupně se nádraží naplnilo návštěvníky, které přivezly vlaky ze všech směrů - od Olomouce, Pardubic či České Třebové. K tomu bylo možné zajet několikrát za den po trati směr Králíky až do Štítů. Každý si mohl prohlédnout provozuschopné funkční lokomotivy řady 555 "Němka", 431 "Ventilovka" a 464 "Rosnička" či "Ušatá", ale i statické exponaty motorových lokomotiv.

A zase bylo co slavit. Tentokrát šlo o připomenutí zahájení provozu před 150 lety na trati Dolní Lipka - Letohrad - Hradec Králové a také výročí 125 let trati Dolní Lipka - Štíty. V cílové stanici ve Štítech byla k vidění vojensko historická ukázka, kterou připravili členové Československé obce legionářské (o tom ale samostatně).

Je vidět, že areál stanice v Lipce je pro organizaci obdobných akcí velmi vhodný. Nyní probíhá projektování nového železničního muzea hned vedle výtopny. Pardubický kraj již uspěl s žádostí o dotaci z programu Interreg Česko - Polsko, ze kterého máme šanci čerpat finanční prostředky na tuto vysoce hodnocenou investici až 130 milionů korun. Je tedy jisté, že velmi brzy začneme soutěžit dodavatele stavby. Realizace se tedy blíží. Určitě se obdobné akce v Lipce budou konat i nadále.

 

Východočeský klub celních veteránů, po dohodě s kanceláří hejtmana Pardubického kraje, zajišťoval v sobotu 7.9.2024 občerstvení na setkání parních vlaků v Dolní Lipce. Příprava našeho zázemí byla zahájena již v pondělí a v úterý, kdy Honza Halbrštát a Láďa Brůha posekali a uklidili travnatou plochu, na které následně firma Auto Kaplan provedla potřebné terénní úpravy. Ve středu 4.9. pak nakládací skupina ve složení Míla Brandejs, Karel Ferenc a Láďa Brůha, přepravila z pivovaru HOLBA zapůjčený materiál . Ve čtvrtek jsme v sestavě Zdeněk Fišer, Standa Synek, Martin Michalčák, Franta Horníček a Láďa Brůha do vymezeného prostoru dopravili další várku materiálu a členové SDH Jablonné nad Orlicí postavili pártystan pro pozvané hosty. V pátek jsme provedli výstavbu kompletního zázemí, na které se podíleli Martin Michalčák, Vašek Kotyza, Jirka Novoselský,Jarda Fiala, Franta Horníček, Leoš Valach a Láďa Brůha. Pavel a Jitka Šnýdrovi se starali o stravování celé party. Krátce před 17 hodinou bylo kompletní zázemí připraveno. Vzhledem k místu konání akce, jsme museli zajistit až do sobotního rána střežení našeho tábora, které tentokrát zabezpečili naši polští příznivci Grzegrorz Neter, Witold Login a Mirek Dymek.

V sobotu jsme od osmé hodiny byli připraveni zajistit občerstvení pro první účastníky, kteří přicházeli z blízkého okolí a přijížděli osobními auty. Potom už postupně začaly přijíždět historické vlaky ze Šumperka a Hanušovic. Po jedenácté hodině přijely soupravy od Pardubic, Hradce Králové a České Třebové. Naprostá většina cestujících využila širokou nabídku nápojů a jídel z našich prodejních stánků a všichni ocenili, že jsme ke konzumaci připravili také posezení pro více jak 200 osob. Vedle toho jsme připravili samostatné zázemí pro pozvané hosty a organizátory, o jejichž obsluhu se postarali Dana Švédová a Karel Ferenc s dcerou. Zkušenosti, získané např. z akce Cihelna, uplatnili v prodejních stáncích manželé Felcmanovi, Synkovi, Pinkasovi, Šnýdrovi a Rylovi, Zuzka Jeníková, Karel Adámek, Simona Hornochová a premiérově také Zdeněk Kosek. O plynulý přísun teplých jídel se u polní kuchyně a udíren postarali Honza Halbrštát, Zdeněk Fišer, Jirka

Novoselský a Zdeněk Bartoš. Finanční stránku naší účasti měla pod kontrolou Maruška Šoková. O odpadové hospodářství a čistotu stravovacích prostor, se po celý den staral Franta Matoulek, zásobování stanu VIP spolehlivě zajišťoval Martin Michalčák a mytí nádobí Lenka Gabrisová. Koordinátorem celé akce byl Láďa Brůha, který se také staral o doplňování zásob a komunikaci s organizátory akce. Kolem 17 – té hodiny odjely poslední vlakové soupravy a pro naši partu začaly úklidové a uskladňovací práce, které skončily po osmé hodině večerní. Po krátkém posezení a občerstvení, se všichni vydali odpočívat.

V neděli jsme ve složení Pavel a Jitka Šnýdrovi, Zdeněk Fišer, Jirka Novoselsky a Láďa Brůha provedli roztřídění, umytí a vyčištění zapůjčeného materiálu a jeho přípravu na odvoz. V pondělí pak posledně dva jmenovaní zajistili vrácení zapůjčených věcí.

Celá akce, které se zúčastnilo cca dva tisíce návštěvníků, byla velmi dobře hodnocena. Kromě hlavních organizátorů, kterými byli Pardubický kraj, České dráhy a Muzeum starých strojů Žamberk, přispěl svým dílem ke spokojenosti účastníků také Východočeský klub celních veteránů. Potěšilo nás poděkování představitelů Krajského úřadu a zejména pak projevy spokojenosti našich zákazníků. Za to patří velké poděkování všem 34 členům našeho pracovního týmu, kteří nám při přípravě a vlastním průběhu akce pomohli. Z tohoto počtu bylo 25 členů či příznivců našeho klubu.

Pro některé z nás byla železniční stanice v Dolní Lipce místem, kde jsme řadu let nastupovali tehdejším rychlíkem Jeseník – Praha do služby. Z Dolní Lipky jsme pokračovali do Hradce Králové, odkud jsme během jízdy do pohraniční přechodové stanice Lichkov – Międzylesie, prováděli celní kontrolu v mezinárodním rychlíku R- 253. Na místě si mohli na tu dobu zavzpomínat pamětníci Láďa Brůha, Jarda Felcman, Zdeněk Kosek, Jirka Panuš, Franta Horníček a také po trase přistupující Standa Synek, Jirka Novoselský a Karel Adámek, kteří jsou členy či příznivci našeho klubu.

Ladislav Brůha, místopředseda VKCV