Podorlické parní dny
Východočeský klub celních veteránů na Podorlických parních dnech 2025
Vzhledem k probíhajícím přípravným pracím v areálu budoucího železničního muzea v Dolní Lipce, se tentokrát příznivci parních vlaků setkali v sobotu 4.10. v prostorách depa železniční stanice Letohrad. Již od ranních hodin byl ruch v železniční stanici a depu úplně jiný než za běžného provozu. Postupně se nádraží naplnilo návštěvníky, které přivezly vlaky z Hradce Králové, České Třebové, Králík a Jablonného nad Orlicí. Návštěvníci tak mohli vidět v provozu parní lokomotivy Ušatá 464.102, Rosnička 464.202, Němka 555.0153 a Ventilovka 431.032. Na Podorlickou parní sobotu zavítaly také dvě v Rakousku nedávno zakoupené historické lokomotivy BR 50.1171 dříve u ČSD 555.129 a OBB 33.132 dříve u ČSD 455.0, která vozila rychlíkové vlaky na Košicko – Bohumínské dráze. Kromě toho byly vystaveny motorové lokomotivy a vozy, nechyběla ani možnost svezení na motorové drezíně.
Východočeský klub celních veteránů, po dohodě s kanceláří hejtmana Pardubického kraje, zajišťoval stejně jako v předchozích dvou letech občerstvení pro návštěvníky a organizátory. Příprava našeho zázemí byla zahájena již ve středu, kdy stálá nakládací skupina ve složení Míla Brandejs,Jirka Novoselský a Láďa Brůha, dovezla z pivovaru HOLBA zapůjčený materiál. Ve čtvrtek jsme provedli nakládku prvního transportního vozidla a dopravili úvodní várku materiálu do Letohradu, kde nám členové SDH Jablonné nad Orlicí postavili pártystan pro pozvané hosty. Cestou jsme v Jablonném nad Orlicí vyzvedli Kinderkamion, který nám na akci zapůjčila firma ISOLIT Bravo. Vzhledem k umístění našeho zázemí bylo nutné zajistit jeho střežení, které zabezpečil Jarda Fiala. V pátek jsme provedli výstavbu kompletního zázemí, na které se podíleli Martin Michalčák, Vašek Kotyza, Jirka Novoselský, Franta Horníček, Míla Brandejs, Witold Login, Zdeněk Fišer a Láďa Brůha. Krátce před 17 hodinou bylo kompletní zázemí připraveno a strážní službu do sobotního rána zajistil Martin Michalčák.
V sobotu jsme od osmé hodiny byli připraveni zajistit občerstvení pro první účastníky, kteří přicházeli či přijížděli z blízkého okolí. Potom už postupně začaly přijíždět historické vlaky a většina cestujících využila širokou nabídku nápojů a jídel z našich prodejních stánků a všichni ocenili, že jsme pro konzumenty připravili také posezení pro více jak 100 osob. Vedle toho jsme připravili samostatné zázemí pro pozvané hosty a organizátory, o jejichž obsluhu se ve vysoké kvalitě postarali Dana a Olda Švédovi. Zkušenosti, získané na celé řadě našich akcí, uplatnili na různých pracovních pozicích manželé Felcmanovi, Synkovi, Pinkasovi, Štěpánovi a Rylovi, Zuzka Jeníková, Helča Nožková, Rosťa Bittner Karel Adámek, Zdeněk Kosek a Jarda Kárník . O plynulý přísun teplých jídel se u polní kuchyně a udíren postarali Honza Halbrštát, Zdeněk Fišer,Jirka Novoselský a Zdeněk Bartoš. Přípravu párků v rohlíku bez problémů zvládala Mirka Felcmanová. O odpadové hospodářství, čistotu prodejních a stravovacích prostor, se po celý den vzorně staral Franta Matoulek, o mytí nádobí pak Lenka Gabrisová. Doplňování zásob a operativní nákupy spolehlivě zajišťoval Míla Brandejs. Koordinátorem celé akce byl Láďa Brůha, který komunikoval s organizátory akce a občas se zapojil do prodejních aktivit. Krátce po 16 – té hodině začaly úklidové a uskladňovací práce, jejichž první etapa skončila kolem po šesté hodině večerní, kdy jsme odvezli podstatnou část materiálu na Prostřední Lipku, zbývající materiál jsme uskladnili v budově, kde nám ČD poskytly potřebné prostory, včetně sociálního zázemí.
Náhledy fotografií ze složky Podorlické parní dny




